Banen creëren in Almere: begin daarmee op de basisschool

Onlangs kreeg wethouder Ben Scholten van Almere veel kritiek te verduren over zijn 100.000 banenplan voor Almere. Volgens de lokale krant AlmereVandaag lukt het wethouder Ben Scholten maar niet om de hele gemeenteraad achter zijn beleid te krijgen. Met name GroenLinks vindt dat het geld – inmiddels ruim twee miljoen euro – niet goed is besteed door onder meer de Economic Development Board Almere.  Aan de zoektocht naar 100.000 banen zijn pas 24 banen ontstaan. De wethouder vond dat hij de raad beter moet zien te overtuigen, maar stelde dat een lastige materie is.  Scholten vindt dat raadsleden soms best wat verder mogen kijken: ‘Dit beleid is voor de lange termijn.’

De overheid, of het nu de landelijke of een gemeentelijke overheid is, is nauwelijks in staat om nieuwe banen te creëren. In Duitsland zijn 380.000 nieuwe banen ontstaan in de sector van duurzame energie. Dat hebben bedrijven gedaan, maar de nationale overheid heeft dit met het feed-in beleid voor groene stroom mogelijk gemaakt. De taak van een overheid is vooral het faciliteren van economische en sociale activiteiten, het geven van fiscale prikkels, het beschikbaar stellen van goedkope ruimtes voor starters, het oprichten van creatieve broedplaatsen, etc. Dit soort zaken gebeuren ook in Almere. Toch ontstaan er maar weinig banen. Dus zitten de obstakels ergens anders.

Wethouder Scholten stelt terecht dat het beleid voor de lange termijn is. Daar ben ik het mee eens. Ik zou echter de focus en activiteiten veel meer op jongeren in Almere richten. Zij kunnen ondernemender en innovatiever worden als je dat al op jonge leeftijd stimuleert. Ik zou willen dat elke scholier in Almere een ondernemers- en innovatiebrevet haalt door ze spannende opdrachten te laten uitvoeren. In groep 8 van de basisschool zou dit goed kunnen. Ze mogen natuurlijk ook zelf iets bedenken. De ervaring dat het leuk is om iets te creëren en construeren kan het begin zijn van later ondernemerschap. Het is belangrijk om nieuwsgierigheid aan te moedigen. Dit kan met een opdracht om iets uit te zoeken of zelf iets te bedenken, te ontwerpen en te maken en vervolgens te kijken hoe je dit kunt realiseren. Daarbij is het belangrijk dat leerlingen in kleine groepjes samen werken zodat ze kunnen leren gebruik te maken van elkaars talenten. De beoordeling van de projecten gebeurt door het uitnodigen van een ondernemer in de klas. Het mes snijdt aan twee kanten. De leerlingen horen het verhaal van een ‘echte’ ondernemer en kunnen hem of haar vragen of zij bijvoorbeeld duurzaam ondernemen. De kritische vragen kunnen een ondernemer ook een zetje geven om daar meer mee te doen. Het is de bedoeling om de jongeren in het voorgezet onderwijs een tweede proef te laten doen.

Deze visie hebben we rond 2004 onder de naam ‘Spinlab’ uitgewerkt in een voorstel en ondersteuning gekregen van de Stichting Nederland Kennisland. Nog steeds proberen overheden banen te creëren, maar slagen daar nauwelijks in. Wij denken dat de voedingsbodem voor het creëren van banen al op jonge leeftijd kan worden gelegd met aanpakken zoals het ‘Spinlab’. Veel meer jongeren moeten het leuk gaan vinden om zelf te creëren en construeren. in de laatste twintig, dertig jaar zijn veel nieuwe bedrijven ontstaan doordat de oprichters het ‘leuk’ vinden en een ‘uitdaging’ om een nieuw product op de markt te zetten. Ze weten vaak precies ‘waarom’ ze dat doen. Met een aanpak als het Spinlab kunnen jongeren ervaren dat het leuk is om iets te bedenken en maken. Daarmee kan ondernemerschap en innovatie in het DNA van de jongeren in Almere gaan zitten. Dat is de basis voor een beleid voor de lange termijn dat past bij een growing green city als Almere!

Share